Rentowność produktu
Rentowność produktu to bardzo ważny wskaźnik. Określa on potencjalny zysk, jaki może zapewnić produkcja lub sprzedaż danego wyrobu w stosunku do ponoszonych kosztów. Z tego względu analizy rentowności są bardzo ważne dla przedsiębiorstw, którym zależy na efektywnym wykorzystaniu swoich zasobów oraz wyróżnieniu oferty na tle konkurencji. Ich stałe monitorowanie może się przyczynić do określenia skutecznych kierunków działań oraz podniesienia zysków.
Spis treści:
Czym jest?
Produkt jako wskaźnik analityczny
Ustalanie opłacalności
Na czym polega?
Wyniki oceny
Metody poprawy wskaźników
Dlaczego analiza jest istotna?
Efektywna optymalizacja sprzedaży
Czym jest rentowność produktu?
Rentowność produktu to wskaźnik, który mierzy efektywność finansową danego produktu lub usługi. Przedstawia on zyski, jakie przynosi dany produkt, w porównaniu do kosztów, które trzeba ponieść podczas jego produkcji i dystrybucji. Poprzez realizację systematycznych działań, na podstawie których następuje kompleksowa ocena efektywności procesów sprzedażowych w firmie można sprawdzić, na jakim poziomie ten wskaźnik się utrzymuje. Tym samym jest to niezwykle istotny czynnik w ocenie opłacalności i sukcesu danego produktu na rynku. Tego typu analizy stanowią podstawę controllingu, czyli umiejętnego zarządzania przedsiębiorstwem z nastawieniem na wyniki. Kompleksową ofertę pod tym kątem posiada nasza firma Controlling Systems, w której zajmujemy się specjalistyczną obsługą doradczą, koncepcyjną i informatyczną. Badanie opłacalności sprzedaży pod tym kątem może być bardzo pomocne w odpowiednim ukierunkowaniu sprzedaży w obszarze strategii, a także ułatwia identyfikację tych elementów, które są zarządzane w sposób niewłaściwy.
Produkt jako wskaźnik analityczny
Produkt może być analizowany pod kątem wielu parametrów, które mają swoje przełożenie na relacje i powiązania między danymi zawartymi w sprawozdaniach finansowych. Do najbardziej wiarygodnych źródeł informacji na jego temat należą rachunki zysków i strat. Na ich podstawie można bowiem ocenić opłacalność sprzedaży, która określa efektywność zarządzania firmą pod względem realizowanych operacji handlowych. Taka analiza pozwala na zestawienie uzyskiwanych przychodów z posiadanym kapitałem i zasobami. Im wyższa rentowność, tym korzystniejsze wyniki i lepsza sytuacja finansowa przedsiębiorstwa. Aby ustalić ją dla konkretnych produktów, musimy określić powiązania między wypracowywanym dzięki nim zyskom a zakresem podejmowanych w tym celu działań. W Controlling Systems oferujemy specjalny system informatyczny ułatwiający takie analizy. Jest nim nasza autorska platforma Eureca, którą szczególnie polecamy.
Ustalanie opłacalności
Aby obliczyć ten parametr, możemy ustalić iloraz zysku netto zapewnianego przez dany produkt oraz faktycznego przychodu z jego sprzedaży. Taki wynik dostarcza informacji o stopniu opłacalności danego wyrobu czy grupy asortymentowej. Przedsiębiorcy muszą dążyć do zachowania rentowności na poziomie przynajmniej niezmiennym, a docelowo coraz wyższym w całym procesie prowadzenia działalności handlowej. Jeżeli wskaźnik na przestrzeni czasu wzrasta, możemy mówić o poprawie jego efektywności. Należy jednak pamiętać, że wskazanie konkretnego stopnia opłacalności sprzedaży danego produktu nie jest łatwe i jednoznaczne. Parametr ten zależy bowiem od wielu czynników, włącznie z branżą działalności, specyfiką rynku czy wielkością samego przedsiębiorstwa. Z tego względu warto porównywać wskaźnik rentowności z tym, który jest osiągany przez inne firmy o podobnych zasięgach oraz funkcjonujących w zbliżonych segmentach na przestrzeni ostatnich lat.
Na czym polega analiza rentowności produktu?
Analiza rentowności produktu powinna być zawsze realizowana dla konkretnych okresów czasowych oraz na podstawie danych archiwalnych i mających swoje odzwierciedlenie w stanie faktycznym. Im wyższa częstotliwość obliczania tego wskaźnika, tym bardziej przydatne informacje można dzięki niemu uzyskać.
Dzięki wbudowanym mechanizmom ETL (ang. Extract, Transform and Load) system Eureca w sposób ciągły i automatyczny zaciąga dane rzeczywiste z różnych systemów dziedzinowych w firmie (FK, KP, sprzedaż, produkcja itp.). Następnie wykorzystując zdefiniowane indywidualnie dla klienta klucze alokacyjne (dość złożone wzory) – alokuje koszty i przychody na produkt i oblicza jego rentowność.
Dzięki temu, jeśli np. w danym miesiącu bardzo wzrośnie jeden z kosztów produkcji, a sprzedaż pozostanie na dotychczasowym poziomie, system zaciągając te dane, wykaże w tym okresie zmniejszenie rentowności. W ten sposób dane na temat rentowności produktów za dowolny okres i dla dowolnego produktu są zawsze dostępne dla kadry zarządzającej.
Rentowność możemy określać zarówno dla pojedynczych towarów, jak i ich całych grup. Parametr ten podlega czasowym spadkom i wzrostom, np. w okresach sezonowych. Z tego względu rentowność może być zarówno ujemna, jak i dodatnia. Z wahaniami pod tym względem często zmagają się firmy na początkowym etapie działalności, kiedy inwestycje w produkty przewyższają zyski z ich sprzedaży.
Wyniki oceny
Jeżeli ocena opłacalności sprzedaży danego produktu jest wysoka, możemy mówić o dobrej kondycji finansowej firmy. W przypadku niskiej opłacalności, procesy handlowe związane z danym towarem trzeba prawdopodobnie odpowiednio zoptymalizować. Na stronie internetowej naszej firmy znajdziesz wiele informacji o korzyściach, jakie zapewnia efektywny controlling menedżerom i zarządcom finansowym. Jeżeli opłacalność sprzedaży towaru stale wrasta, wdrażane metody sprzedażowe i marketingowe możemy uznać za skuteczne. Oznacza to, że przedsiębiorstwo umiejętnie prowadzi wszystkie inwestycje. Rentowność zwykle jest najlepsza w przypadku cenionych, dużych i znanych marek, które ugruntowały już swoją pozycję w branży.
Metody poprawy wskaźników
Opłacalność sprzedaży można na różne sposoby zwiększać. Do popularnych metod należy chociażby redukcja kosztów stałych, która jest osiągana np. dzięki rezygnacji z niektórych zewnętrznych usług dotyczących sprzedaży danego produktu. Praktycznym rozwiązaniem może być też modyfikowanie cen i asortymentu, np. poprzez wycofanie towaru niecieszącego się popularnością wśród kupujących, ustalenie większej marży czy zainwestowanie w wyroby o wysokim popycie. Nie bez znaczenia pozostaje też optymalizacja kosztów marketingowych, którą możemy uzyskać dzięki wprowadzeniu nowych form promocji przy jednoczesnej rezygnacji z niektórych reklam. Poprawa opłacalności sprzedaży jest również możliwa poprzez organizację wyprzedaży napędzających sprzedaż czy inwestowanie w metody podnoszące świadomość marki u odbiorców.
Dlaczego analiza rentowności produktu jest istotna?
Analiza rentowności produktu pozwala na zidentyfikowanie tych elementów asortymentu, które generują potencjalnie najwyższy zysk.
Zobrazować to może wypowiedź jednego z naszych Klientów:
„Półka w sklepie zazwyczaj nie mieści wszystkich produktów z asortymentu. Trzeba więc wybierać między produktem lepszym a mniej lepszym i wybierać te produkty, które spełniają kluczowe czynniki biznesu, czyli zarabiają pieniądze. Uporządkowanie logiczne, kategoryzacja grup produktowych i ciągła analiza, pozwalają na eliminację asortymentu niskorentownego lub małoobrotowego, co w rezultacie podnosi rentowność całego biznesu”.
Firma może w ten sposób ukierunkować swoją strategię na promocję towaru zapewniającego wyższy dochód. Prawidłowo przeprowadzone analizy dają ogromne możliwości wykrywania najkorzystniejszych źródeł przychodu, dla których można następnie dostosować metody zarządzania dostępnymi zasobami. W rezultacie wszystkie działania firmy będą skoncentrowane na potencjalnie najbardziej lukratywnych rejonach danego rynku zbytu.
Efektywna optymalizacja sprzedaży
Badanie opłacalności sprzedaży znacząco ułatwia optymalizację działań marketingowych i handlowych, ponieważ umożliwia ocenę ich efektywności. Z tego względu pozwala na sprawdzenie, które kanały promocji produktów zapewniają najlepsze rezultaty i generują najwyższy zysk. Analiza pod tym kątem jest też sposobem na sprawdzenie najbardziej opłacalnych form reklamowania asortymentu, co przyczynia się do maksymalizacji potencjalnego zwrotu z inwestycji w działania marketingowe. Wskaźniki rentowności mają kluczowy wpływ również na kontrolowanie wydatków w przedsiębiorstwie. Umożliwiają bowiem ocenę, które produkty generują wysokie koszty inwestycji przy stosunkowo niskich przychodach. Regularny monitoring i analizy dają tym samym szansę szybkiego podjęcia właściwych środków kontroli i zarządzania, które przełożą się na poprawę efektywności operacyjnej i ograniczenie wydatków. Zachęcamy do kontaktu i zapoznania się z naszymi usługami w Controlling Systems.