Niezależnie od tego jaką metodą tworzymy budżet jest to zwykle dość mozolny i czasochłonny proces. Nikt z osób biorących udział w takim procesie nie lubi więc, gdy już po jego zakończeniu dowiaduje się, że teraz trzeba zrobić to jeszcze raz, ale przy nieco innych założeniach. Tak się jednak czasem dzieje. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, co czeka nas w działalności biznesowej. Czasem także trwają negocjacje i nie jesteśmy pewni ich finału, a budżet trzeba stworzyć wcześniej. I tutaj pojawia się potrzeba stworzenia kilku wersji czy też scenariuszy budżetowych w zależności np.:od kursu walut albo jakiś wskaźników czy też przewidywanej wartości podstawowego surowca potrzebnego w naszej działalności, a może przy założeniu pozyskania nowego dużego klienta, z którym właśnie prowadzone są rozmowy lub nie, wejścia na nowy rynek lub decyzji przeciwnej, przejęcia inne spółki itd.
Aby przygotowany budżet miał praktyczną wartość i nie był z góry traktowany jako wersja nie do wykonania, warto pokusić się o więcej niż jeden scenariusz budżetu. Co więcej, warto mieć możliwość porównywania tych wersji między sobą i ich komentowania. Rzadko kiedy wszystko dzieje się dokładnie tak jak sobie zaplanujemy, zwłaszcza gdy rynek jest niepewny lub nasza działalność mocno uzależniona od czynników na które nie mamy wpływu np. od pogody. Przygotowanie scenariusza najbardziej prawdopodobnego, ale także optymistycznego i ostrożnego da nam lepszą możliwość spojrzenia na to co przed nami i przygotowania się na różne sytuacje.
Zaplanowanie i zatwierdzenie jednej wersji budżetu z wykorzystaniem arkuszy Excela jest pracochłonne. Gdy planistów jest wielu to nie unikniemy sklejania wielu skoroszytów, a to często prowadzi do niespójnych wyników, których nie można pogodzić. W przypadku gdy chcemy zaplanować kolejne wersje budżetu to możemy powielać błędy, które łatwo zrobić w Excelu, a trudno je w tym Excelu znaleźć.
Więcej materiałów wideo o tym jak usprawnić cały proces przygotowania i zatwierdzenia budżetu, a potem raportowania budżetowego bez odchodzenia od Excela zamieściłem tutaj.
Maciej Kędracki
Marketing manager w Controlling Systems