20 Lat Controlling Systems

Rozwój controllingu firmy wymaga narzędzi IT.

Systemy informatyczne są jak góry lodowe, widać tylko niewielką ich część. To co decyduje o udanym wdrożeniu, znajduje się też poniżej powierzchni. Rozwijamy oba te obszary od 20 lat.

Controlling Systems to firma z 20 letnim doświadczeniem w zakresie narzędzi i usług controllingowych oraz informacji zarządczej. W ostatnich latach obserwujemy zwiększone zainteresowanie rozwojem obszarów controllingowych w firmach działających w Polsce.

Dlatego współpracujemy z firmą Daxen It, która wpiera nas w początkowych etapach kontaktu z potencjalnymi Klientami. Dzięki temu nasi konsultanci mają więcej czasu na poznanie Państwa potrzeb w bezpośrednich kontaktach.

Daxen It

Od 2003 roku rozwijamy funkcje controllingowe naszego systemu informatycznego EURECA i wspieramy klientów poprzez świadczenie dodatkowych usług wdrożeniowych i doradczych. Pomagamy naszym Klientom zwiększać efektywność.

Controlling opieramy na trzech filarach i dopasowujemy go do dojrzałości organizacji.

Controlling opieramy na trzech filarach

I Filar –  NARZĘDZIA czyli autorski system EURECA

EURECA wykorzystuje technologie MICROSOFT, wskazaną przez Gartner Group (firma analityczno-doradcza, działa w 80 krajach) jako wiodącą na rynku Business Intelligence. Dzięki osadzeniu w systemie komponentów MS EXCEL, EURECA wykorzystuje wszystkie zalety EXCELA. Zaś dzięki technologii MS SQL SERVER i zastosowaniu Hurtowni Danych, pozbawiona jest jego ograniczeń.

Partnerstwo z Microsoft

Planowanie, prognozowanie i budżetowanie

System EURECA już na etapie planowania rocznego jak i potem podczas tworzenia miesięcznych/ kwartalnych prognoz pozwala szybko analizować różne scenariusze i wpływ poszczególnych działań na wyniki finansowe. W tradycyjnym planowaniu z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych jest niezwykle trudno zarządzać różnymi wariantami budżetowymi. W EURECE nie ma takich ograniczeń a wersja budżetu (scenariusz, wariant) jest jednym z wymiarów, który zawsze automatycznie tworzy się przy założeniu każdego planu i budżetu a dzięki temu w bardzo prosty sposób można zestawić obok siebie różne wersje budżetu np. w tabeli przestawnej.

W systemie można zbudować dowolny model budżetowy, dopasowany do strategii firmy i potrzeb zarządczych, a nie wyłącznie do tego jak wyglądają dane ewidencyjne.

To podejście jest inne wobec tego jakie najczęściej jest prezentowane w modułach systemu ERP, gdzie struktura budżetu wynika ze struktury bazy danych.

W EURECE budżety tworzone są w dowolnych wymiarach (np. MPK, koszt rodzajowy, projekt, region, oddział, handlowiec, produkt, pozycja sprawozdania finansowego) i opisywane są dowolnymi miarami (np. wartość, koszt jednostkowy, stawka, cena, ilość).

Planowanie, prognozowanie i budżetowanie

Planowanie i budżetowanie – przykład struktury budżetowej w systemie Eureca.

Budżet kosztów

Budżetowanie w systemie może się odbywać różnymi metodami: przyrostowo, od góry do dołu, od dołu do góry czy w oparciu o wskaźniki czy normatywy.

Planiści mogą korzystać zarówno z aplikacji desktop (controlling, analitycy), jak i z przeglądarki internetowej czy zintegrowanych z systemem plików Excel’a.

System EURECA wspomaga również w procesie tworzenia budżetu poprzez workflow i statusowanie (obsługa różnych statusów, dystrybucja formularzy budżetowych i alertów).

Model budżetowy jest zintegrowany z modelem planistycznym, dzięki czemu system wspomaga na etapie planowania celów, poprzez działania, budżety cząstkowe aż do budżetu całościowego.

Kalkulacje, analiza marż i rozliczenia

EURECA, pomaga szczegółowo analizować marże i rentowność oraz przedstawić te informacje na dynamicznych raportach.

Niezwykle istotną funkcjonalnością systemu jest możliwość tworzenia różnych formuł obliczeniowych. Formuły wykorzystywane w takim modelu mogą być:

  • Bardzo proste typu: cena x ilość = wartość.
  • Bardziej złożone np.: do wyliczenia wartości planu wynagrodzeń wg składników płacowych, planu amortyzacji.
  • Mocno zaawansowane do wyliczenia np.: taryf, marż retrospektywnych, rentowności produktów czy klientów z wykorzystaniem alokacji (np. wg ABC czy ABC TD).
Kalkulacje i analiza marż
Analiza marży - wykres wieloryba

Dzięki takiej funkcjonalności Eureki szybko można uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jaki jest koszt wytworzenia naszego produktu?
  • Ile kosztuje nas całościowa obsługa Klienta „X”?
  • Czy produkt „A” sprzedawany dla Klienta „X”, promowany w ramach kanału dystrybucji „1” jest rentowny? Co obniża tę rentowność, a co ją poprawia?
  • Jakie koszty pośrednie i w jakiej wartości powinny zostać doliczone do naszego produktu / usługi?
  • Jaką marżę uzyskujemy na projekcie?

Takie pytania pojawiają się w przedsiębiorstwie bardzo często. Aby móc na nie odpowiedzieć konieczne jest zdefiniowanie odpowiedniego modelu obliczeniowego, dedykowanego dla danego przedsiębiorstwa i odzwierciedlającego jego specyfikę. Na takie pytania odpowiedzi nie udzieli tradycyjna ewidencja księgowa, bo nie do tego służy.

Analizy, Raportowanie i Wizualizacja Danych oparta o wiarygodne i aktualne dane

W systemie EURECA są różne możliwości analityczno-raportowe:

  • Tradycyjne analizy wielowymiarowe (tabele i diagramy przestawne).
  • Statyczne lub dynamiczne analizy i raporty w interfejsie Excela pracujące bezpośrednio na kostkach OLAP (raportowanie XL-ENT).
  • Statyczne i proste raporty budżetowe (wysyłane wg zdefiniowanego harmonogramu).
  • Pulpity menedżerskie, które mogą w prosty sposób przedstawiać dane np (one page report) dla menedżerów jak i zaawansowane na potrzeby analityków. Pulpity dostępne są z poziomu systemu Eureca (desktop i www. Istnieje możliwość zagłębiania się w informacje poprzez drill-down na wykresie jak i wyświetlenie szczegółów. Na pulpicie controller/analityk może zamieścić komentarz lub informacje opisowe dla managerów. Typowe obiekty do prezentacji danych to: wykresy, tabele, wskaźniki i kafelki. Możliwe jest również przedstawienie odpowiednio przygotowanych danych na mapach.
Pulpit sprzedaży

Różnorodna i wiarygodna prezentacja danych

Dzięki tak szerokiej funkcjonalności możemy dostosować formę prezentacji danych do preferencji bardzo różnych person w firmie jak np. analitycy, dyrektorzy finansowi czy menedżerowie sprzedaży.

Nawet najlepszy system do analiz i raportowania zależy od jakości danych z jakimi pracuje.

EURECA oparta jest na technologii hurtowni danych (HD), dzięki czemu dane są zintegrowane, spójne i nieulotne. Podczas wdrożenia budowane są interfejsy do systemów źródłowych tzw. ETL, dzięki którym możliwe jest wystawienie danych z dowolnych systemów (Extract), zamodelowanie ich zgodnie z potrzebami Klienta (Transform) i załadowaniu do tabel i kostek OLAP (Load) w hurtowni danych.

Źródłem danych do hurtowni danych mogą być zarówno zintegrowane systemy ERP, CRM, HR jak również systemy branżowe, dziedzinowe czy pliki Excela.

Mamy ogromne doświadczenie w budowaniu dedykowanych hurtowni danych w technologii MICROSOFT, dlatego możemy ją zbudować dla klienta, który ma już system analityczny np. Power BI itp. oraz potrzebuje jednego źródła wiarygodnych danych.

Raport dla zarządu

Elastyczne opcje zakupu i wdrożenia

Elastyczność modułowa – EURECA posiada budowę modułową odpowiadającą najważniejszym obszarom nowoczesnego controllingu. Daje to klientom dużą swobodę w konfigurowaniu systemu controllingowego najlepszego akurat dla nich oraz możliwość wdrażania etapowego i dokładania kolejnych modułów w późniejszym czasie.

Elastyczność w zakresie metod wdrażania – poza klasycznymi metodami wdrażania systemów IT, umiemy też wdrażać małymi krokami i na różne sposoby:

  • Wdrożenia Proof Of Concept.
  • Wdrożenie rozwiązań predefiniowanych.
  • Wdrożenia warsztatowe.
Elastyczność systemu EURECA

II Filar – KONCEPCJE

Controlling personalny

Wdrażając system EURECA Klient nie wdraża samego narzędzia IT ale rozwiązanie controllingowe zawierające system, naszą wiedzę i wiele dobrych praktyk zdobywanych przez lata przy obsłudze 250 firm o bardzo różnej specyfice i wielkości.

Wspomagamy Klientów na wszystkich etapach wdrażania controllingu – począwszy od stworzenia koncepcji, poprzez wdrożenie narzędzia, szkolenia dla Użytkowników aż po stały, profesjonalny nadzór nad eksploatacją systemu.

Bardzo często w naszych projektach realizujemy dedykowane usługi – jak na przykład stworzenie dedykowanego systemu raportowania, czy dedykowanych narzędzi, obsługujących rozliczenia kosztów, różnego typu kalkulacje itp.

III Filar – LUDZIE

Budujemy świadomość ekonomiczną wśród menedżerów i pracowników.

Narzędzia i koncepcja potrzebują Ludzi. Wspomagamy rozwój zawodowy controllerów, budujemy zespoły controllingowe, wspomagamy dyrektorów fiansowych. Kształcimy controllerów zarówno z „twardych”, jak i z „miękkich” aspektów tej profesji takich jak np. komunikacja z menedżerami,

Jesteś partnerami firmowymi Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów ICV POLSKA oraz Klubu Dyrektorów Finansowych DIALOG

Nasze kompetencje

Posiadamy własną kadrę specjalistów z dziedziny controllingu, finansów i IT z wieloletnim doświadczeniem.

Nasze doświadczenia u nas zostają - stała załoga

1/3 naszego zespołu pracuje u nas od założenia firmy a kolejna 1/3 dłużej niż 10 lat.

Nasze doświadczenia u nas zostają - omawianie wdrożeń

Zakończone wdrożenia są dokumentowane a następnie omawiane na forum całej firmy.

Fragment wywiadu z Miłoszem Piontek – Dyrektorem ds. Finansowych Szpitala Uniwersyteckiego nr 2 im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy – zobacz opinie innych klientów

Zobacz też nasze e-Book’i

Jeśli myślisz, że dobrze byłoby coś zmienić w Twoim controllingu, skontaktuj się z nami.




    20

    lat na rynku
    jako producent systemu
    do controllingu i doradca
    w zakresie controllingu

    17

    lat z ICV
    przez członkostwo osobiste,
    jako partner Kongresów
    i członek firmowy

    +240

    wdrożeń
    w dużych i średnich
    firmach oraz grupach
    kapitałowych

    +300

    controllerów
    każdego dnia optymalizuje
    procesy w swoich firmach
    na systemie Eureca

    Microsoft Partner Gold Application Development
    Microsoft Partner Silver Application Development