Analiza rentowności sprzedaży to okresowo przeprowadzane czynności, które ułatwiają ocenę efektywności dotychczas realizowanych procesów handlowych w przedsiębiorstwie. Na podstawie ich wskaźników można łatwej określić kierunki działań i szybciej osiągać zamierzone cele, takie jak planowany lub przynajmniej dodatni wynik finansowy. Wiedza na temat rentowności sprzedaży jest kluczowa z uwagi na nieustanne zmiany rynkowe i wysoką konkurencyjność.
Spis treści:
Na czym polega?
Wskaźniki analityczne
Obliczanie ROS
Jak wygląda w praktyce?
Wnioski
Sposoby zwiększania ROS
Jakie korzyści może zapewnić?
Optymalizacja działań i kontrola kosztów
Analiza rentowności sprzedaży (ROS – return of sale) jest jednym z kluczowych elementów controllingu, czyli systemu zarządzania przedsiębiorstwem zorientowanym na wynik. Bogatą ofertę w tym zakresie posiada nasza firma Controlling Systems, która zajmuje się udzielaniem kompleksowego wsparcia pod kątem informatycznym, koncepcyjnym i doradczym. Specjalistyczne analizy mogą znacząco pomóc w prawidłowym ukierunkowaniu przedsiębiorstwa na podejmowane działania strategiczne, a także ułatwić identyfikację nieprawidłowo zarządzanych obszarów.
Taka analiza bazuje na zbiorze wskaźników, które przedstawiają różne powiązania i relacje występujące między danymi wynikającymi ze sprawozdań finansowych. Jako podstawowe źródła informacji służą w tym przypadku bilans oraz rachunek zysków i strat. Elementy te pozwalają na ocenę rentowności sprzedaży, czyli stopnia efektywności gospodarowania przedsiębiorstwem w zakresie działań handlowych. Analiza tego czynnika ma na celu powiązanie osiąganych przychodów względem posiadanych zasobów i kapitału. Im wyższa rentowność sprzedaży, tym lepsze wyniki i korzystniejsza sytuacja finansowa firmy. Przy jej określaniu kluczowe znaczenie mają zależności między wysokością zysku wypracowanego przez przedsiębiorstwo oraz zakresem podejmowanych w tym celu działań handlowych. W Controlling System oferujemy nowoczesne systemy IT o dużych możliwościach analitycznych i rozbudowanej funkcjonalności, takie jak nasze autorskie narzędzie Eureca.
Rentowność sprzedaży jest obliczana jako iloraz wypracowanego przez przedsiębiorstwo zysku netto oraz wartości przychodu osiągniętego ze sprzedaży. Wynik uzyskany w ten sposób informuje o stopniu, w jakim dany proces handlowy jest opłacalny. W praktyce określa więc zysk osiągniętego przychodu ze sprzedaży. Głównym celem przedsiębiorcy powinno być zatem utrzymanie rentowności przynajmniej na takim samym poziomie – a najlepiej coraz wyższym – przez dłuższy okres funkcjonowania działalności. Wzrost tego wskaźnika na przestrzeni czasu jest tym samym równoznaczny z podniesieniem jego efektywności. Warto przy tym pamiętać, że nie da się jednoznacznie wskazać konkretnej wartości rentowności sprzedaży odpowiedniej dla danego przedsiębiorstwa. Jej parametry zależą w dużej mierze od wielkości podmiotu, a także branży działalności. Z tego względu praktycznym rozwiązaniem jest porównywanie wskaźnika rentowności sprzedaży uzyskiwanego przez inne firmy o podobnej wielkości i funkcjonujące w tym samym segmencie na przestrzeni ostatnich lat.
Analiza rentowności sprzedaży zawsze powinna być przeprowadzana dla wybranych okresów, a także na podstawie archiwalnych i zarazem odpowiednio odzwierciedlających stan faktyczny danych. Im częściej parametr ten jest obliczany, tym więcej przydatnych wniosków można wysnuć z wartości wskaźnika. Rentowność sprzedaży może być oceniana pod kątem opłacalności produktów czy usług z konkretnej grupy. Warto przy tym pamiętać, że ROS podlega czasowym wzrostom i spadkom – np. w okresie handlu produktami sezonowymi. W niektórych sytuacjach rentowność sprzedaży może być też ujemna. Do takiej sytuacji dochodzi zwłaszcza na początkowych etapach prowadzenia biznesu, kiedy to inwestycje przewyższają zyski.
Wysoka rentowność sprzedaży wiąże się z dobrą kondycją finansową danego przedsiębiorstwa. Jeżeli natomiast wartość wskaźnika jest niska, z dużym prawdopodobieństwem wskazuje na potrzebę optymalizacji prowadzonego biznesu. Na naszej stronie internetowej przedstawiliśmy liczne korzyści, które mogą odnotować zarządcy finansowi i menedżerowie poprzez wdrożenie controllingu. W przypadku ciągłych wzrostów rentowności sprzedaży, stosowane metody marketingowe i handlowe są efektywne. W takiej sytuacji można uznać, że firma rozsądnie inwestuje swoje pieniądze. Z tego względu dużą rentownością odznaczają się znane i cenione marki oraz największe spółki giełdowe, które posiadają ugruntowaną pozycję na rynku.
Istnieją różne sposoby na zwiększenie rentowności sprzedaży. Do najczęściej praktykowanych metod należy zmniejszenie kosztów stałych, co można uzyskać chociażby poprzez rezygnację z części usług zewnętrznych. Pomocne jest też wprowadzenie zmian w asortymencie i cenach, np. wycofanie z oferty produktów o niskiej popularności wśród nabywców, wprowadzenie towarów o wysokim popycie oraz ustalenie wyższych marż. Istotnym działaniem jest również optymalizacja kosztów marketingowych, osiągana poprzez rezygnację z części płatnych reklam na rzecz wcześniej niestosowanych metod promocji. Dla wielu przedsiębiorstw sposobem na zwiększenie rentowności jest też inwestowanie w nowe rozwiązania podnoszące świadomość marki oraz organizacja wyprzedaży i promocji napędzających sprzedaż.
Analiza rentowności sprzedaży ułatwia identyfikację produktów i usług, które generują największy lub najniższy zysk. Przedsiębiorstwo może dzięki temu skoncentrować swoje działania na promowaniu i rozwijaniu potencjalnie najbardziej dochodowych ofert. Analiza pod tym kątem pozwala też na rozpoznanie poszczególnych źródeł przychodów, a następnie dopasowanie do nich sposobu zarządzania posiadanymi zasobami oraz skoncentrowanie działań na najbardziej lukratywnych obszarach rynków.
Ocena rentowności pomaga w optymalizacji działań handlowych i marketingowych, ponieważ dostarcza wielu cennych informacji na temat ich efektywności. Taka analiza ułatwia rozpoznanie najbardziej opłacalnych metod sprzedaży i form marketingu, pozwalając na ich lepsze dostosowanie pod kątem maksymalizacji zwrotu z inwestycji. Nie bez znaczenia pozostaje przy tym usprawniona kontrola kosztów. Dzięki regularnym analizom firma może wprowadzać odpowiednie środki zarządcze i kontrolne, które ograniczą koszty i poprawią ogólną efektywność operacyjną. Zapraszamy do kontaktu z Controlling Systems i sprawdzenia naszej aktualnej oferty.